De naweeën van de Corona-crisis, de hartverscheurende oorlog in Oekraïne, stijgende energieprijzen en de inflatie, het afgelopen jaar is (wederom) een bewogen jaar geweest waarbij al deze gebeurtenissen ons (in)direct raken, ook hebben zij een sterk effect op de economie. De introductie van de mobility package en de sterk stijgende dieselprijzen hebben vooral een groot effect in de logistieke sector.
Normaliter wordt de eerste week van oktober een marktanalyse van de kostenontwikkeling gepubliceerd door TLN & Evofenedex in samenwerking met Panteia (NEA). Echter heerst er op dit moment nog teveel onzekerheid om een betrouwbare raming op te stellen. Dit komt door het nog ontbreken van een cao-akkoord voor 2023 en de marktloonontwikkeling van het CPB, die wie sterk afwijkt van de afspraken in recent afgesloten cao’s. Dit heeft als gevolg dat het rapport pas op 10 november gepubliceerd wordt. Het uitstel is eenmalig, we hopen dat er in de tussentijd meer informatie beschikbaar komt. Op basis van het huidige loonaanbod vanuit de werkgevers en cpi indexcijfers, verwachten wij voor 2023 een kostenstijging tussen de 6% en 11%.
Zodra de exacte cijfers voor 2023 bekend zijn, ontvangen onze klanten, zoals gewoonlijk, de documentatie voor het nieuwe kalenderjaar.
Wellicht kunt u met deze informatie vast rekening houden bij uw budgettering voor 2023, zodat u niet onaangenaam wordt verrast door de logistieke sector.
Meer informatie vindt u op https://www.tln.nl/nieuws/rapport-kostenontwikkeling-in-het-wegvervoer-uitgesteld/